XII : Rollspelaren

Rollspel

Ja det kallas visst så... Hon eller han som har spelat Drakar & Demoner någon gång under sin uppväxt (dungeons and dragons) förstår redan nu vad det denna aktivitet handlar om. Genren är fantasy. En tolkienesque uppdiktad värld där du iklär dig en annan människas identitet (eller åtminstone en tvåfotad varelse) som på liv och död ger sig ut på äventyr! Det k a n vara det sämsta som finns!!! :(

Det är sant - Om (!) du blott stirrar dig blind på papirets nedkladdade siffervärden och fixerar dig på att åtstadkomma orgier i tärningsslag. Då kan man väl lika godt hänge sig åt kvantfysik eller matematik menar jag litet krasst... Men det kan också vara det b ä s t a som finns om du är villig att försvara din karaktär som om hon vore på riktigt. Då låter hon leken bli en fyrdimensionell upplevlelse vilket är det som är tanken - släppa taget och leka.


Tärningsklubben antecknar!


Så tyckte jag inträffade under ett flertalet tillfällen under helgen. Jag gjorde förstås min bit att som spelledare (berättare, historiker och arkitekt) försöka skapa förutsättningar för just detta som är så magiskt med rollspel. Hade efter bästa förmåga försökt skriva ihop några snabbt hophafsade noveller och hade lagt ut ett antalet röda trådar för de rollspelsgruppen att vidare nysta på. Men utan deras inlevelse och kamratanda voro dock mina förberedelser till ingen nytta... Och visst levererade alla de som var där på plats! : Tjuven Shival, lönnmörderskan Pahn, paladinen Gerard, shamanen Tindalos, barden Don Jello och krigarsonen Kai. Munken Ilja tilläts jag i samråd med min väninna Kvark spela och jag hoppas vid gudinnan att jag gjorde henne någorlunda rättvisa. Min egna karaktär, helerskan Janike, fick nöja sig med att figurera i en utav de fyra novellerna (pg 18) och det kanske var lika bra det. Host.

Jag utlovade tydligen vid ett svagt ögonblick att jag skulle låta göra en resumé utav händelserna från helgens spelomgång. Jag får väl stå mitt kast. Men för att inte tråka ut mig själv låter jag summeringen berättas av en person (eller ett mäktigt andeväsen om det skall vara så jäkla noga) som redan är bosatt i Chalanxia (alias världen). Han/hon vet lika väl som jag vad som hände och är vida mer begåvad i talets gåva än vad jag själv är... Så, varsågod min gode kollega. Tag du över här vid tangentbordet emedan jag sätter igång kaffet... Thank's mate! Appreciate it :)


--  -----------  --  ----------  --  -----------  --  ----------  --  ----------  --  ---------  --


Tidglaset sjunker sakta ned. Så som det alltid har gjort. Tärningen är kastad och pjäserna står utställda på brädet.

Det är min tur att göra nästa drag. Vilka är de som får leva och vilka bör förgås? Jag stryker med min skugga över världen och för min inre syn ser jag dem alla... Där står mannen med järnmasken. Tyrann eller gudinnans utsände. Han tror att det är hans öde att styra. Madar af Turenstein har han en gång hetat. Nu mera kallar han sig själv för Tyr. Hans öde blir större än de flesta som någonsin har vandrat på jord, men kanske inte på det viset han har tänkt sig. Den unga flickan från Modessa, Pahn. Hon behövs också. Hon räds honom och står under hans kontroll . Mången som stridit för ljuset är det nu hennes kall att tillintetgöra. Huru hon kommer färdas långa månader framöver tillsammans med Tyrs kult. De har en viktig uppgift att fylla innan allt är över. Frågan är hur mycket Oscar kan komma att påverka förloppet. En listig räv får ducka för att inte falla under hökens vassa klor.

Det brinner i det bugondiska värdshuset Svärdet & Elden i Ethére. Reseällskapet som är
anlitade av judikator Ricardo har rört sig emot huvudstaden Goren för att söka kidnappa prins Ivanov af Tindi. De är alla innelåsta i sina rum och har ännu inte vaknat. I flykt löper paladinernas kontaktperson Farina ut i vinternatten. Hon hade lyckostjärnan med sig denna gång. Mer än vad hon hade under betäckningen Laida. Det är inte sista gången som hon skall utge sig för att vara någon annan än den hon egentligen är. Nu har de alla vaknat. Barden kommer aldrig att mäkta med det där hoppet. Röken har fått hans balans att svikta. Gerard! Sträck ut din hand! Du hann i tid. Men det var knappt. Sådär. Då står de alla nere på gatan. Och nu är det dags att lämna denna stad bakom er. Tiden är knapp! Inte minst för Tindalos, vars förfader nu vill visa henne vägen. Iväg!

Heimflo i hertigdömet Krekow. Garnisionsstaden har till sist spelat ut sin roll. Bugondis katapulter attackerar från öst med mången sten och kokande bäck. Byggnader rasa till grunden och tumult där uppstå. Det var inte min intention att Wendas hus skulle träffas. Vore det ett misstag för Kai att blanda sig i hennes och Jubins utgång? Det tycks mig så dunkelt. Där ljuder signalen! Kyrkotornet har blivit hårt utsatt. Hårdföre preceptor Duncen ropar väntat ut sina order åt tempelriddarorden att ge sig in i kriget. I tusentals stormar de emot Dmtrij Garloff tropper. Sir Alec! Du måste få Ilja att lämna staden. Det är inte hennes uppgift att påverka ditt vägval och inte heller Broder Valotuns... Till dvärgarnas köldslagna berg skola
Ilja se sig istället färdas. Där skall hon se sin potential utvecklas till fullo även om det blir hennes själ som kan få betala.

Ja Dardrek - stolte gud av dvärgasläktet. Du behöver inte låta dina barn i grottorna och gruvorna utsättas mer för din vrede. Hon är på väg. Hon är för visst icke av ditt släkte men hon blir en utmärkt jungfru. Den bästa du haft sedan Gwaren. Hon kommer giva dig mycket lycka. Lita på mig.

Prins Ivanov. I ditt hjärta slår slag tomma och matta. Drottning Enoynens död blev också din egna. Kommer du att finna livsgnistan igen till dagen det blir du som bestiger tronen? Kan du ändra på historiens gång. Vill du ens? Du jagas av ett främmande gycklarsällskap. Du jagas av mörkrets alver. Du jagas av din fader. Alla vill ha dig för sina egna syften. Du är inte trygg än. Inte på långa vägar. Huruvida du hittar tillbaks till livet eller ej är nyckeln till Duraxiis framtid.

Nej. Du vill inte med skeppet som går till magikernas stad, smugglare Regi McTanner. Ditt väderkorn håller dig kvar på denna sida ozzospassagen. Det finns affärer att göra här. Ända till dess din utmätta tråd klipps av kommer du att undra vad som fick dig att ändra dig, men kanske att du kommer förstå en dag. Du har ju så ofta visat prov på galghumor.

Tidglaset sjunker sakta ned. Så som det alltid har gjort. Tärningen är kastad och pjäserna står utställda på brädet... Ändå har våra tappra hjältars äventyr just bara börjat.


Vågmästaren - balansens upprättare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback