XXII : Nationaldagen

All rise to the national anthem!!!

Союз нерушимый республик свободных
Сплотила навеки Великая Русь.
Да здравствует созданный волей народов
Единый, могучий Советский Союз!

Славься, Отечество наше свободное,
Дружбы народов надёжный оплот!
Партия Ленина - сила народная
Нас к торжеству коммунизма ведёт!
Сквозь грозы сияло нам солнце свободы,
И Ленин великий нам путь озарил,
На правое дело он поднял народы,
На труд и на подвиги нас вдохновил.

Славься, Отечество наше свободное,
Дружбы народов надёжный оплот!
Партия Ленина - сила народная
Нас к торжеству коммунизма ведёт!
В победе бессмертных идей коммунизма
Мы видим грядущее нашей страны
И Красному знамени славной Отчизны
Мы будем всегда беззаветно верны!

Славься, Отечество наше свободное,
Дружбы народов надёжный оплот!
Партия Ленина - сила народная
Нас к торжеству коммунизма ведёт!


Rysslands svar på Bob Dylan. Vladimir Vysotskij.


Hurra! Hurra! Det är nationaldag denna dag! Inte Svergies dock. Även om det står att Gnildron är svensk medborgare så känner jag mig mångt mer som Jämte. Sorry bout' that Calle XVI... Det är inte heller Jämtlands nationaldag ty som ni kanske tidigare på bloggen har läst så har den redan varit för ganska precist ett kvartal sedan.

Njet njet njet! Det är alla ryssars dag. Den 12e är passande nog min bemärkelsedag samtidigt så då ser jag inte att jag har så mycket annat till val än att uppmärksamma detta faktum. Föregående årets kalasande skedde i närmast episka proportioner. Jag och Wuffe (en Kamrat som fylla på samma datum) lät fira tillsammans som så många gånger i fordom dagar. Vodka hade vi. Vysotskij dundrade ut ur högtalarna och de sovjetiska företecknen visade sig båd på klädesplagg till minsta tändare. Många fränder av tvivelaktig (om än uppskattad) börd var det som kommo och mycket skam var det som tog plats innan det blev onekligen dags för mig att dra min röda armé hemöver.

Detta årets firande blir inte alls av samma epitet. Dels för att tiden är ringa och dels för att orken inte infaller sig på samma naturliga vis. Jag vill helst inte se att jag firas alls. För visst är ålder alltid ett skäl godt nog för att upphöja en skål men jag tycker inte att jag riktigt gjort mig förtjänt av den äran just denna årogång. Jag har gjort mitt bästa (ibland) men det har ej utrunnit i de framsteg som jag för 365 dygn sedan hade satt hopp till. Kan förvisst glädja mig åt somliga framgångar (flytten, teaterföreningen, diktsamlingen främst) men i stiltje står jag nu och blickar ut mot horrisonten som väl kan associeras med mina framtida förehavanden. Det är bryddsamt och beklagansvärt att veta lika litet om hvad lifvet drar en som när man var ett foster blott.

Önskar mig således litet råg i ryggen till kommande jordevarv. Kurrage är hvad karln behöva. På sistone hafva han oppvisat närmast psykosociala nedbytande tendenser där han lätt som en fjäder gripes af panik i allt för folksamlingar - samtidigt som när han styr rodret på egen hand återkommande faller ned i nedstämdhetens trögflytande tjärn. Det har väl legat där och pyrt under ytan en längre tid antar jag men allt sedan mitt lifs kjerleik vände mig ryggen och bad mig att fara och flyga så tror jag att korthuset raserades helt och hållet. Kanhända är det den enskilt mest betydelsefulla önskningen som jag besitta, att hon och jag får ett riktigt och värdigt afslut. För hvad det än är idag så är det icke värdigt, att bli knivhuggen i ryggen och lämnad att konversera med en vägg av tystnad sved som en storm av eld då och det gör det än idag stundvis... Vårt pingpongspel som har pågått under evinnerlighet kan inte rimligtvis fortsätta till tidens rand. Samtidigt må jag vara ärlig i det att jag väl aldrig såg henne som endast en vän. Jag såg både en vän och det andra på samma gång, har aldrig lyckats skilja dem åt även när jag för en kort period trodde det... Så skjut mig, jag möta Charon hellre vid hades portar än att förneka mina innersta sanningar och förhoppningar. Jag är stolt över att fått lära känna henne och att jag känner så brinnande för personen som jag gör. Om det betyder att jag är Satan på jord så - fine - men jag viker mig inte en milimeter. och än mindre ber jag om ursäkt. Kommer alltid att älska dig. Punkt.


Denonychus och Gnildronossos i samförstånd


Njet mina kamrater mången.
Vodkan må bränna strupen.
Dagen ut och kvällen lången.
Tills knäböjd I stå krupen.

Lenin på mitt vänstra bröst
Vysotskij bror på högra ock.
Dessa ting fyller mig en tröst.
Samman lyfta vi ett lock!

Förena er broder och syster
Kampen äro utdragen och hård
Och även om dårskapen nyster
Så smila vi i varandras vård




Kommentarer
Postat av: Angellore

Поздравляем Россию товарищ! Суп был хороший?

2011-06-12 @ 23:07:28
Postat av: Gnildron

Soppan var det i särklass det bästa av allt! :)

2011-06-13 @ 02:37:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback