XVIII: Musiken

Musik kommer ju stundom till pass i livet...

När du är glad och förväntansfull. Ledsen eller arg. Lugn eller stressad. Inte heller jag kommer undan detta faktum. Musiken är ju likt ett soundtrack till alla händelser som vardagligen tar plats. Ett extra lager färg som bidrar till att göra världen något mer fyrdimensionell.

Jag har svårt att föreställa mig att sova utan musik och är mäkta imponerad av de som trots allt lyckas. Att lägga sig i ett tyst rum utan de translika ljudvågorna i bakgrunden är ett straff likvärdigt med döden skulle jag säga! Paniken slår till bara jag tänker tanken. Måste också givetvis lyssna på något när jag promenerar eller när jag skriver på en text. I köket när vi skall äta eller i perferin när tvätten skall få sig en omgång.

A l l w a y s.

Resultatet lär bli att jag förlorar hörseln tids nog. Men det kan det vara värt. Ett liv förutan musik är ett liv på låtsas i min egna bondepraktika.

Det händer att man ledsnar på forna favoriter som man skattade högre än de olympiska gudarna. Sådant är trist men lika säkert ett kvitto på att smaken förändras i takt med den (o)personliga utvecklingen. Exempel på artister som har svalnat avsevärt i mitt bagage är The Rolling Stones, Cradle of Filth, Iron Maiden, Bob Marley och Mystikal. For sure, jag finner fortfarande en del av deras reportuar fortfarande imponerande och inspirerande men de väcker allt mer sällan någon ny sensation i mina centran uppe i hufvudskaftet. Tyvärr. Vet inte varför det är så men huru som hafver...

Emedan andra artister förevigt bringar nya element år ut och år in. Queen skulle jag uppväckt mitt i natten kunna skrifva en hel essä om deras magnefika låtskatt. Allt finns där! Den mest diversiterade vokalisten i populärmusikens historia inte minst, Freddie Mercury. Jämnställ balladen 'You take my breath away', agrorockaren 'Death on two legs', gospellåten 'Somebody to love' och den förevigt episka 'Show must go on' bredvid varandra så förstår man varför. Man vet aldrig vad man skall få från dem och det är väl det som är så fashinerande antar jag. På albumet Jazz öppnade de upp med en tung rocklåt som handlade om Mustapha profeten. Skulle vilja höras en sådan låt spelas på radion idag! Den andra skivan Queen II är en djupdykning i ett mörkt fantasylandskap emedan på A Day At The Races spelade de in en svulstigt cabarréstycke i Millionare Waltz. Gotta love them!

Jag lyssnar på mycket men inte på allt. Jag undviker exempelvis country (såvida du inte skulle heta Johnny Cash), dansband, r'n'b, power metal, hiphop, bossanova, lovsång, rix-fm hits och schlager... Emellertid så kantänkas att jag slår på en platta med opera, barry white, black metal, nordisk folkmusik, mongolisk/tibetansk strupsång, flamenco, deltablues, swingjazz, vissång, kraftwerk, noise, ragga eller afrikansk/aborginska rytmer.

Inte utan att man känner sig lätt schitzofren tid och annan XD

Jag tänkte avrunda med exempel på låtar som jag tycker lämpar sig i olika situationer. Kan vara litet kul. Skrockfullt om inte annat. Bon apetite mon frere!



UNDERTRYCKT PARANOIA PÅ SPÅRVAGEN

http://www.youtube.com/watch?v=uyYGR2Ljygw&feature=related

SIESTA PÅ BALKONGEN EN SOLIG VÅRDAG

http://www.youtube.com/watch?v=r5JHGi0awgc

BESTULEN PÅ ÖMHET OM AFTONEN

http://www.youtube.com/watch?v=B201O63uqhk

ARBETSMORAL TILL STÄDNINGEN

http://www.youtube.com/watch?v=4Ou-6A3MKow&feature=related

RASK PROMENAD I POLITISKT SINNELAG

http://www.youtube.com/watch?v=hHDHlLw1Yt8&feature=related

KJERLEIK OCH FRUSTRATIONEN SOM DEN FÖDER

http://www.youtube.com/watch?v=YsnRDcHdf_A



B - A - B - Y





Kommentarer
Postat av: angellore

hux flux föll du ur min kompass. saknar dig <3

2011-05-02 @ 09:21:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback